Thursday, May 21, 2009

Saya terlibat dalam kemalangan...

BY zuhdi 65 comments

Pada 18/05/09, hari Isnin, saya telah pergi ke Kuantan. Saya bertolak dari Temerloh dengan menaiki motosikal yang dibawa abang saya. Tujuan utama kami ke Kuantan ialah untuk mengambil duit di Yayasan Pahang.

Kemudian, setelah urusan di Yayasan Pahang selesai, kami berdua pergi makan tengahari di Megamall. Pada sebelah petangnya, saya memberitahu abang saya untuk menaiki bas sahaja pulang ke rumah. Abang saya ok sahaja, kerana dia faham perjalanan menaiki motosikal sungguh memenatkan, lagipun cuaca pada waktu tersebut juga tidak mengizinkan.


Saya pergi ke kaunter tiket Transnasional untuk menempah tiket. Saya diberitahu tiket Kuantan-Temerloh yang paling awal ialah pada pukul 8.00 malam, lalu saya terus membelinya.. Jam menunjukkan pukul 6.15 petang, dan saya menggunakan masa yang ada untuk menunaikan solat Asar di surau Terminal Makmur. Kemudian saya menghabiskan masa sambil berjalan-jalan di kawasan sekitar terminal.


Pada pukul 7.25 saya makan malam di restoran berdekatan. Kemudian, saya mula ke surau terminal untuk solat Maghrib. Saya sudah berada di atas bas pada pukul 7.55 malam. Bas bertolak beberapa minit kemudian. Saya tertidur setelah lebih 20 minit berada di atas bas..

Tiba-tiba, bas yang saya naiki bertembung dengan sebuah lori semasa di Gambang. Saya terjaga, tetapi muka saya sudah berlumuran dengan darah. Ada orang mengusung saya keluar dari bas. Saya dibaringkan di atas tanah.


Saya bernasib baik kerana terdapat seorang gadis sudi menemani saya, sementara menunggu ketibaan ambulans. Gadis tersebut menelefon ayah saya dan memberitahu keadaan saya. Ketika itu, saya masih mamai, maka wajah gadis itu tidak dapat saya ingat lagi. Bagaimanapun, saya sangat berterima kasih atas jasanya itu.

Setibanya di Hospital Tengku Ampuan Afzan(HTAA) , saya dimasukkan ke dalam wad. Impak dari kemalangan itu, saya mengalami luka yang banyak di bahagian kepala, leher, tangan, lengan, siku dan lutut. Darah mengalir deras di baju dan seluar saya. Jururawat dan doktor sedang berusaha membersihkan luka-luka saya.

Ayah dan abang saya sampai pada malam itu juga, manakala emak, atuk serta ahli keluarga saya yang lain sampai pada keesokan harinya. Saya menerima beberapa jahitan di dahi, siku, dan lengan. Saya keluar dari HTAA pada 19/05/09, hari Selasa..

Saya mendapat tahu, dua orang terbunuh dalam kemalangan itu, dan enam orang lagi cedera parah.
Beginialah keadaan bas yang saya naiki selepas kemalangan itu.. Ini pula keadaan lori yang merempuh bas yang dinaiki saya.. Bagaimana pula dengan keadaan saya? Baiklah, saya siarkan juga, beberapa keping gambar kecederaan yang dialami saya..Terima kasih kepada Fizie(Tiger) kerana sudi mengambil gambar-gambar ini untuk saya menggunakan ensetnya..
Saya bersyukur kepada tuhan, kerana masih bernyawa dan diberi peluang untuk melihat dunia setelah kemalangan tersebut terjadi kepada saya. Terima kasih diucapkan kepada keluarga saya, yang sentiasa berada di sisi untuk memberikan sokongan kepada saya.

Terima kasih juga diucapkan kepada semua individu yang telah membantu saya sama ada secara langsung atau tidak langsung ketika peristiwa tersebut berlaku. Dan akhir sekali, kepada semua pembaca belog saya, teruskan membaca, jumpa lagi pada masa akan datang..


65 comments:

  1. ya Allah,

    patut adek snyap je.

    seb baik adek slamat.

    smoga cpat smbuh.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. masyaallah, smpi begitu teruk keadaan bas tu...

    syukur alhdulilah, ALLAH saw masih menyayangi tuan...

    lepas nie kena selalu mengingati DIA tdk kira dlm apa jua keadaan...

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah,
    masih selamat.

    Ya Allah,
    macam mane boleh jadi macam tuh?
    ape pemandu tuh buat?

    ReplyDelete
  6. wei, syukur sangat2 ko selamat zuhdi
    takut weih kalau terjadi bender buruk pade ahli batch..
    cepat sembuh k..
    nak pi blaja balik nanti.
    he..he..he..
    wassalam CaVs 0408

    ReplyDelete
  7. Salam Dik! Syukur kamu selamat. Akak JS doakan kamu cepat sembuh dan sihat semula ya!

    ReplyDelete
  8. erk..alhamdulillah slamat ek..
    smoga cepat smbuh..~

    ReplyDelete
  9. oit...naseb bek selamat
    syukur ar...
    bhye tol...

    ReplyDelete
  10. ALHAMDULILLAH...
    naseb selamat
    syukur sgt :)

    ReplyDelete
  11. allhamdulilah.. nasib baik kamo selamat.

    ReplyDelete
  12. truk gak bas tu..
    alhmdlh ko selamat..

    shafakillah, moge cpt sembuh..:)

    ReplyDelete
  13. Syukur alhamdulillah selamat

    Moga cepat sembuh ya...

    ReplyDelete
  14. sorry to hear that k..

    semoga cepat sehat

    ReplyDelete
  15. waaah.insyaAllah cepat sehat.
    isk.terok bebenor eksiden.

    ReplyDelete
  16. perghh.. patut lame x update.. takziah wa ucapkan.. smoga cpat smbuh

    ReplyDelete
  17. biar btol ko ni? get well soon bro..

    ReplyDelete
  18. alhamdulillah kamu selamat..
    syafakallah sahabat!!
    moga berjaya kt uitm nnt ea!!

    ReplyDelete
  19. alhamdulillah kamu selamat.urm...x sangka boleh jadi mcm ni.xpe2.life must go on.and get well soon ye? ;)

    ReplyDelete
  20. innalillahi wa innalillahi raji'un..syukur adek slamat..

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah nasib baik selamat :)

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah anda masih diberi peluang untuk melihat dunia ini. ngeri juga cerita pasal kemalangan ni, teringgat pula kemalangan yg saya alami dahulu.

    ReplyDelete
  23. Masyaallah truk gak eksiden tu..smpai ade gak yg maut..alhamdulillah adik selamat..patutla lame adeq menyepi..hope adik get well soon yaa..take k adik..

    ReplyDelete
  24. hm, gratefully, u survived..tanx to allah..bahaya betul..lori tu..hurm..

    ReplyDelete
  25. subhanallah..
    dasyatnye,ngerinye..
    nasib baik kamu selamat..
    alhamdulillah..
    take care ye..

    ReplyDelete
  26. alhamdulillah...
    moga cepat sembuh...

    ReplyDelete
  27. bro, sory to hear that..
    Get well soon ya..

    ReplyDelete
  28. ya Allah...
    alhamdulillah...sbb awk selmt...
    smga cpt sembuh sy doakan...

    ReplyDelete
  29. salam...alhamdulillah,kamu slmt...semoge cepat sembuh....

    ReplyDelete
  30. accident ni ade masuk dlm paper aritu dlm sinar harian muka depan edisi pahang...sy ade bc

    syukurlah awk x ape2..remek trk bas tu..

    ReplyDelete
  31. alhamdulillah, dengan kemalangan yang teruk macam tu, tapi masih selamat & cuma luka2 je....alhamdulillah...get well soon:)

    ReplyDelete
  32. sya doakan agar adk cepat sembuh...

    ReplyDelete
  33. SYUKUR KO SLAMAT ZUHDI..
    ALLAH MASIH NAK KO MNIKMATI HIDUP..
    GET WELL SOON BRO..
    U GOT FOUNDATION IN TESL TO STUDY..
    THERE'S ANYTIHNG JUZ BUZZ MY FONE..

    ReplyDelete
  34. salam,alhamdulillah adik selamat,jadikan peluang ini seperti peluang adik hidup selepas mati...
    semoga cepat sembuh.
    salam perkenalan dari cairo,egypt

    ReplyDelete
  35. innalillah...terkejut abg, zuhdi kemalangan..Alhamdulillah, Allah masih syg kn zuhdi lagi utk bykkn lg peluang utk beramal kpdNya

    ReplyDelete
  36. semoga cepat sembuh yer..
    ngeri tgk bas..huhu

    ReplyDelete
  37. teruk sggh kemalangan tu..tu la akibatnya kalo x b'hati2 d jln2..tkut gak nk naek bas ni..smoga cpt smbuh la ye..

    ReplyDelete
  38. semoga cepat sembuh hendaknya

    ReplyDelete
  39. Moga Allah SWT mempercepatkan kamu sembuh!

    ReplyDelete
  40. salam zuhdi...
    semoga cepat sembuh...dan rehat yang banyak supaya segalanya pulih seperti biasa...

    setiap dugaan ada hikmahnya dan sabarlah menghadapinya...

    ReplyDelete
  41. fuh, naseb baek....

    aq slamat!!!!!

    ReplyDelete
  42. masyaallah...ksian adik..
    dhsyt gak kmalangn tu ye...ngeri akak bc&tngk pics..
    syukur alhmdulillah adik trselamat..
    smoga cpt smbuh..

    ReplyDelete
  43. Syukurlah awak selamat....
    Ngeri jugak tengok pic. ngan baca peristiwa tuh...
    mintak2 lah jauhkan dari saya peristiwa sebegitu...
    moga cepat2 sembuh ek...
    jangan lupa makan ubat!!! jangan ponteng tau...

    ReplyDelete
  44. Salam rodong.Pe kabor skang ni.Syukur Alhamdulillah selamat.Koi baru je nengok blog awok.Lame tak nyinggoh ni.

    ReplyDelete
  45. Salam.. patut la syap.. baru dpt blogwalking.. alhamdulillah awk xde pape sgt..

    ngerinye...jg diri bebaik

    ReplyDelete
  46. takziah... hmm sib baek skit jer jait... shin kalo pi memana elak naik tranasional.. suka naik bas gagap.. jaga diri.. hope cpt sembuh.. atau buat la pembedahan plastik.. kosnya mintak transnasional tanggung ek

    ReplyDelete
  47. oh My GOd!!!
    ngeri tgk eksiden nih..
    syukur awak selamat...

    ReplyDelete
  48. ya Allah..ape dah jd nih..semoga kamu cepat sembuh ye...

    ReplyDelete
  49. eh???
    aku x mengomen kt sini erk???
    hahahahaha

    ReplyDelete
  50. Salam,
    18 mei bufday saya.
    apa pun syukur kamu selamat.
    blog kita ada persamaan.
    tolong promot blog saya:
    airdroppe.blogspot.com

    ReplyDelete
  51. salam. maaf lambat bertanya khabar. sibuk menguruskan hal diri. bagaimana perkembangan diri adik sekarang? semoga beransur sihat dan boleh menjalani kehidupan seperti biasa..

    ReplyDelete
  52. bersyukurla awk selamat..moga cpt sembuh ye..:)

    ReplyDelete
  53. uihh gila lah.. nasib baik ko selamat. alhamdulilah!

    ReplyDelete
  54. alhamdulillah syukur selamat..semoga terus laksanakan pjuangan sbg hambaNya slgi diberi peluang..

    ReplyDelete
  55. sempat amek picture bagai.
    peh,

    ReplyDelete

Mari kita berlatih menaip...